Cercar en aquest blog

diumenge, 25 de març del 2012

ni ensenyar ni educar (9)


No han pas transcendit tots els problemes organitzatius i acadèmics de la Selectivitat, però ara volia comentar la concepció i orientació de les preguntes sobre les lectures obligatòries del curs.

El 2007 el Col·legi de Llicenciats va publicar un “Dictamen sobre la situació de la literatura catalana a l’ensenyament secundari”. Doncs bé, contravenint tot el que allà es diu, les preguntes no eren sobre literatura (més tècniques) o sobre lectura (més subjectives). Eren qüestions de memòria, alienes a qualsevol aspecte literari o lingüístic; allò que qualsevol professor sap que és inútil i contraproduent.

És evident que les proves de selectivitat condicionen l’ensenyament. Ja es veu com seran la majoria de classes de literatura si a l’hora de la veritat el que importa d’una lectura és recordar el nom d’un personatge secundari o un seu defecte físic. Amb aquestes pràctiques idiotitzants es dificulta o s’impedeix ensenyar literatura i es treu autoritat al professor que vol fer-ho. Així només es formen memoritzadors per als quals la lectura i la literatura no són sinó un absurd obstacle més en la cursa cap al títol.

Això no és potenciar el gust per la lectura, ni permet ensenyar literatura. És un atac directe a la literatura i a l’ensenyament.


09 - 07 - 2010

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada