No
vull jutjar-ho, només exposar unes qüestions arrel del fet que el pintor Jules
George acompanyés l’exèrcit a l’Afganistan i hagi fet una exposició de quadres
sobre aquesta guerra.
1.
És cert que el fotoperiodisme té una funció documental i adquireix sovint valor
artístic. Però, té sentit això avui dia parlant de pintura? És moral dir-se
“pintor de guerra”? És moral dibuixar la guerra i l’horror en apunts de viatge,
com un paisatge o una escena quotidiana? Es pot frivolitzar així?
2.
Viure en carn pròpia l’horror (o una vivència) no vol dir que es pugui
reflectir millor. No n’hi ha prou. L’art sorgeix de la vida, però també de
molts altres elements. Estudis sobre la relació experiència-creació ens podrien
fer veure l’experiència de George com a banal. I potser hauríem d’acabar
admetent que, més enllà de la posa o la publicitat, no calia anar-hi.
3.
L’estil figuratiu és la millor manera de reflectir una guerra? Sabem que no, que la “representació” mai no pot
reflectir l’horror, que està més enllà de qualsevol representació; converteix
la categoria en anècdota, la banalitza. A més, les arts visuals disposen de
llenguatges més abstractes i, per tant, més intensos i més capaços de comunicar
allò que no es pot representar.
Per
pensar-hi.
06 - 08 - 2010
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada