No és cap novetat que a una certa edat els nens (i les nenes) deixen de
llegir.
Es llegeix a l’escola, de manera més o menys obligatòria, i a partir
dels deu o onze anys progressivament se’n va abandonant l’hàbit. No té interès.
No gaires analistes han vinculat aquest abandó a les lectures que es fan
llegir en la majoria d’escoles: llibres pensats per a aquesta funció, que no ofereixen
cap repte ni cap problema al lector (i, per tant, no fan pensar ni créixer), que
volen “instruir entretenint” (i esdevenen instrument d’escola), amb un valor
literari escàs o nul, i que tan sols expliquen històries per a entretenir o,
encara pitjor, fan de manual d’autoajuda.
Però
per a entretenir i ensenyar hi ha eines més llamineres que un llibre, si el
llibre no va més enllà. Així és com s’acaba el llegir.
I així és com es deixa de rebre tot allò que dóna la literatura, que és
precisament el que es necessita per a ser persona i créixer i anar pel món;
allò que en diem “cultura”.
A veure si ens oblidem de la “literatura juvenil” i donem als nostres
nanos (i mosses) literatura de debò que també puguin llegir.
Una altra cosa és que entre els qui continuen l’hàbit lector hi ha una molt
gran proporció de noies. Ja ho deia Marco Ferreri: “Il futuro è donna”.
publicat el 8 d'agost de 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada