No queda gens clar si els periodistes tracten alguns temes enduts pel
desig de la gent, o bé si és que la gent s’acaba interessant pels temes que els
periodistes tracten.
El cas de les llistes dels llibres més venuts per Sant Jordi n’és un
clar exemple. Un tema secundari, que no té res a veure amb la literatura (però
sí amb la competència empresarial) es converteix en una qüestió de debat
nacional, com si ens hi anés la vida a tots, obre noticiaris i és portada de la
premsa. I condiciona la conducta dels compradors obligats per la tradició.
Un altre exemple: a qui interessen els exàmens de Selectivitat? A qui
interessen les preguntes que s’hi posen? Als professors i als alumnes, i prou.
Però es converteix cada any en el tema del dia, i de la setmana.
Al llarg de l’any hi ha una pila de temes poc rellevants, importants
només per a una minoria, que s’han convertit en imprescindibles, i tractats
gairebé sempre com a rànquing o competició. Es veu que a tot el país li
interessa molt, per exemple, quin és el joguet de més èxit per Reis o els
quilos de coca venuts per Sant Joan.
Ja és ben trist que la superficialitat, el gregarisme, la mandra i la
falta d’imaginació d’una part del periodisme ens dibuixi el que acaba essent la
nostra realitat.
publicat el 02 - 05 - 2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada