No hi ha res que
reduït a reducte sobrevisqui. En aquest món, allò que és reducte duu com a molt
una existència agònica fins a la desaparició, o a l’oblit sota allò més
invasiu, omnipresent i amb més força i mitjans per imposar-se.
I als “nostres”
mitjans de comunicació la cultura és un reducte. I no només això, sinó que la
majoria de vegades que és tractada ho és des de la superficialitat de les
modes, les “tendències”. No s’hi tracta la cultura, sinó productes de consum
que utilitzen els llenguatges i les formes de la cultura. Parlant de “cultura”
es redueix la cultura a reducte.
I no només això. Els
responsables de programes culturals d’aquests mitjans afirmen sense vergonya
que la cultura s’ha de tractar de manera “entretinguda”, que resulta ser
sinònim de banal i acrític, còmode consum adormidor.
I des del poder
polític s’aposta perquè la cultura sigui empresarial, “rendible” econòmicament.
I encara molts “artistes” s’hi avenen.
I es donen
responsabilitats a gent que no creu en la cultura sinó en l’empresa, la moda o
la diversió.
I es pinta allò
profund o intel·lectual com a avorrit, pesat o inútil.
I és ben provat
que hi ha moltes maneres d’apropar la cultura a la població de manera eficaç,
madura i sense trampes. I mai en reducte.
publicat el 15 - 11 - 2013
Una altra columna sobre el mateix tema: "semi, pseudo, anti cultura", 5 d'abril 2013:
http://sibloc.blogspot.com.es/2013/04/semi-pseudo-anti-cultura.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada