No falten
mai, passat Sant Jordi, els comentaris sobre com ha canviat la festa i com ha
canviat el món del llibre i la literatura. Tant, que fa uns anys algú va
proposar de deixar aquest dia com a “Dia del llibre” i en una altra data instituir
el “Dia de la literatura”.
És
evident que per Sant Jordi la literatura té un paper marginal, en una dinàmica
on la indústria editorial aposta pels productes més vendibles i més rendibles a
curt termini, i també més efímers, en detriment dels llibres “de fons”, sòlids,
de vida llarga. (Caldria recordar que narrar una història no és sinònim de fer
literatura.)
Les
lluites per ser “el més venut”, “el que ha signat més i a més llocs” i “aquell
amb qui s’han fet més selfies” seran el que siguin, però retraten força bé
l’estat d’una societat literària i d’una cultura.
Ens
sentim molt cofois de la diada i ens creiem ser una societat lectora sòlida i
madura. Però que en un dia es vengui el 20% del total de llibres de l’any no és
un indicador gens positiu.
Tot
això ja ho sabíem. La novetat dels darrers anys ha estat veure com alguns
autors d’obra consistent, sense cap necessitat s’han deixat endur per aquest
remolí de despropòsits.
Vanitat? Pressions editorials? Sigui el que sigui, sap greu i és preocupant.
Vanitat? Pressions editorials? Sigui el que sigui, sap greu i és preocupant.
publicat el 4 de maig de 2018
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada