Cercar en aquest blog

dissabte, 13 de desembre del 2014

ser què?



No fa gaires anys els pobles i les ciutats eren el que eren, eren allò que la seva gent i la història els havien fet. Cada poble, cada contrada tenia la seva manera de ser i de fer forjada a través dels anys, les persones i les circumstàncies de tota mena que els havien anat condicionant.

Però es veu que ara això ja no ens agrada, sobretot perquè la majoria de vegades aquestes maneres de ser no s’ajusten a unes demandes purament de mercat, d’un mercat falsament anomenat de “turisme cultural” que s’alimenta del gregarisme del consum i de les falses construccions culturals.

I cada poble, cada ciutat i cada comarca vol tenir un lloc en aquest mapa, i van inventant-se mercats, fires, jornades i tradicions mil·lenàries iniciades fa set anys.

Perquè en lloc de ser el que realment s’és es vol ser allò pretesament original; i es construeix una nova etiqueta menyspreant i sepultant la identitat autèntica, i així tothom esdevé fals i adotzenat; tant és que siguin bruixes, vaques, medievals, bolets, avets, menjars, sabons, vins o el que sigui.

Parafrasejant Emily Dickinson: “que trist ser algú”; que trist creure’s ser algú quan no ets ningú perquè has renunciat a ser el que realment eres, que no has sabut veure, ni valorar, ni conservar ni potenciar.


publicat el 13 - 12 - 2014


5 comentaris:

  1. Ara en diem marques territorials, també, d'aquestes tristeses per ser algú.

    ResponElimina
  2. Una altra d'aquestes coses un poc surrealistes com viatjar per conèixer les "arrels" i el més "tradicional" d'un lloc però sense voler perdre les comoditats de les noves i darreres tecnologies.

    ResponElimina
  3. Al meu entendre, el món rural no ha acabat d'acceptar que ja no és aquell de fa 30-40-50 ó 80 anys, amb una economia agropecuària com a activitat principal, amb tot el que això implica a nivell social, cultural i de paisatge. Avui en dia ens trobem amb espais ruralurbans, que no han acabat d'acceptar la seva nova identitat i van a remolt de la demanda ciutadana, la qual cerca en ells espais d'esbarjo. Centrats, principalment, en la cultura o l'esport, i identitats que ja no existeixen a les diverses fires inventades.
    Si volem gaudir d'aquests nous espais hem d'anar a passejar un dia qualsevol, no hem d'anar a firar, i estar disposats a acceptar que el rural és com és, no com ens agradaria que fos. A la vegada que la gent del rural ha d'acceptar la seva nova realitat i decidir sobre ella des de dins.

    ResponElimina
  4. Realment el cas de Vic és una clara mostra d'aquest fenòmen de falsa identitat posada en valor per dinamitzar econòmicament el territorio.
    És molt trist que el Museu Episcopal, que és un referent de patrimoni local hagi tingut 26.756 visitants en tot l'any 2010 i el Mercat Medieval n'hagi tingut 300.000 a l'any 2011, la Fira de la Muntanya i el Llibre 9.000 assistents o el Mercat de Música Viva 131.198 visitants en l'edició del 2012.
    Tot i que s'ha de reconèixer l'èxit que tenen aquestes fires i mercats en la Ciutat i l'impacte econòmic que això suposa, és evident que es perd la veradera identitat d'un poble molt ric en cultura i patrimoni.

    ResponElimina
  5. Totalment d'acord amb el que comentes del Mercat de Vic. Podríem dir que és com anar a un centre comercial, de carrer, amb estètica "medieval"?
    Salut i bon any!!!

    ResponElimina